ماینکرفت (به انگلیسی: Minecraft) یک بازی جهان باز مستقل است که توسطموجانگ AB ساخته شده و توسط همین استودیو برای PC و موبایل منتشر شدهاست. نسخه پی سی بازی به صورت عمومی در ۱۷ می ۲۰۰۹ با عنوان نسخه آلفا منتشر شد و بعد از آپدیتهای پیاپی به عنوان نسخه اصلی و نهایی در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ عرضه شد. همچنین نسخهای از بازی برای اندروید یک ماه قبل از آن در ۷ اکتبر منتشر شد. نسخه آیاواس بازی نیز در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد. در تاریخ نهم می ۲۰۱۲ میلادی بازی برای ایکسباکس ۳۶۰ به عنوان نسخه ایکسباکس لایو که توسط ۴J Studios توسعه داده شده بود عرضه شد. تمامی نسخههای ماینکرفت به روزرسانیهای دورهای دریافت میکنند.
ویژگیهای خلاقانه و قابلیتهای ساخت و ساز در ماینکرفت به بازیگران این امکان را میدهد تا به وسیله مکعبهای با
بافتهای مختلف در دنیایی رویهای، سازههای مختلف و متفاوتی را بسازند. فعالیتهای دیگر در بازی شامل اکتشاف،
جمعآوری منابع، صنعتگری و مبارزه میشوند. گیمپلی در نسخه تجاری بازی، شامل دو حالت اصلی میباشد: حالت
Survival (بقاء)، که بازیکنان در آن میبایست به جمعآوری منابع پرداخته و برای حفظ و نگهداری
میزان سلامتی وگرسنگی خود تلاش نمایند؛ و حالت Creative (خلاقانه)، که در آن بازیکنان موجودی نامحدودی از منابع را
در اختیار دارند، آزادانه میتوانند پرواز کنند. در این حالت درجه سلامتی و گرسنگی وجود ندارد. همچنین حالت سومی با
عنوان Hardcore وجود دارد که همانند حالت Survival (بقاء) با تفاوت در میزان سختی است. در این حالت بازیکن تنها یک
جان داشته و پس از مرگ، مجبور به حذف دنیایی که ساخته است میشود. یکی از بهترین قابلیتهای ماینکرفت ، قابلیت
افزودن پلاگینها و کدهای جدا از کدنویسی ماینکرفت است که این قابلیت باعث به وجود آمدن Gamemodeهای جدا از
Gamemodهای اصلی و سرورهای گوناگونی شدهاست.
ماینکرفت موفق به دریافت ۵ جایزه از کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال ۲۰۱۱ شد: جایزه نوآوری، بهترین بازی قابل
دانلود، و همچنین برنده بهترین بازی جدید از بخش انتخاباتی توسعه دهندگان بازی و جایزه انتخابی حضار شد. این بازی برنده
جایزه بزرگ Seumas McNally از فستیوال بازیهای مستقل در ۲۰۱۱ نیز شد. ماینکرفت همچنین برنده جایزه اهرمک
طلایی در بخش بهترین بازی قابل دانلود در سال ۲۰۱۲ شد. در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۳ حدود ۱۰ میلیون نسخه پی سی بازی به
فروش رفت و در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ بیش از ۲۰ میلیون نسخه از بازی در تمامی پلتفرمها به فروش رسید.
در سال ۲۰۱۴ میلادی شرکت مایکروسافت با خریداری شرکت موجانگ از ناچ (صاحب شرکت ماینکرافت) با قیمت ۲٫۵ بیلیون
مالکیت فکری این بازی را از آن خود کرد.[۱۰]
ماین کرافت یک بازی سه بعدی (حالت ماسه ای:منظور خانه سازی) است که اهداف خاصی ندارد و بازی کنان با وجود آزادی
که دارند نحوهٔ بازی کردنشان را انتخاب میکنند;اگرچه یک سیستم پیروزی هم (در نسخههای جدید)تعبیه شدهاست . بازی
به صورت پیش فرض اول شخص است که بازیکن میتواند سوم شخص کند.(عملا سوم شخص برای بازی تعبیه نشدهاست)
دنیای بازی به صورت ناهمواریهای سه بعدی است-عمدتا مکعب و مایعات-و نمایانگر تنوع مادهها
است.مثل:خاک،سنگ،کانی،تنه درخت،آب و گدازه. محوریت بازی حول جمع کردن و گذاشتن این اشیاء صورت میگیرد. این
بلوکها بهطور نسباتا منظم پخش میشوند هنگامی که،بازیکنان آزادانه در جهان میگردند. بازیکنان با کندن بلوکها و
جایگذاریشان در جایی دیگر قادرند سازههایی را بنا کنند.
دنیای بازی عملاً نامحدود است و به اندازه کاوش بازیکن تولید میشود;به کار بردن موقیت نقشه (به انگلیسی:map
seed) باعث بدست آمدن منطقهٔ جغرافیایی در سیستم بازی میشود،که به صورت دستی توسط بازیکن نیز تایین میشود.
در حالت عمودی محدودیت دارد (۲۵۶ بلوک)اما از لحاظ صفحهٔ افقی نامحدود است و فقط در مسافتهای بسیار دور شاید
دچار مشکل تکنیکی شود. ساختار دنیای نامحدود بدین گونه است که دادهها را –در بازی به صورت شیئی به اندازهٔ فضای
یک بلوک- با واحدهای کوچک تقسیمبندی میکند و آنها را فقط زمانی که بازیکن نزدیک آن محل هست ذخیره میکند.
دنیای بازی به بومهای مختلفی تقسیمبندی شدهاست از جنگل و صحرا گرفته تا مناطق برفی،همچنین زمین بازی شامل
جلگه، کوهستان،دشت،غار،دریا،رود،موادمذاب،دره میشود. سیستم زمانی بازی در برگیرندهٔ چرخهٔ روز و شب است که هر
کدام بیست دقیقه در دنیای واقعی طول میکشد.
بازیکنان در طول بازی با موجودات گوناگونی مواجه میشوند که به آنان موب(به انگلیسی:mob)
میگویند.مانند:حیوانات،روستایی ها،شخصیتهای دشمن. موبهای مطیع(حیوانات)برای بدست آوردن غذا و مواد اولیه
شکار میشوند.مانند:گاو ها،خوکها ،مرغها و ماهی ها. آنها در طول روز تولید میشوند در صورتی که موبهای دشمن در
طول شب و یا در مکانهای تاریک مثل غارها تولید میشوند. آنها شامل عنکبوت ها،اسکلت ها،زامبیها میشوند. بعضی
از موبهای دشمن مانند زامبیها و اسکلتها در نور آفتاب می سوزند(به جز آنهای که در آب یا زیر سایهٔ درختها اند).
بعضی دیگر منحصر به فرد اند مانند کریپرها (به انگلیسی:creeper) (موجودی انفجاری که در نزدیکی بازیکنان منفجر
میشود) ، اندرمنها (به انگلیسی:enderman) (موجوداتی با توانایی جابه جایی آنی و برداشتن بلوک ها)
منتقدین بازی را غیر حقیقی طلقی میکنند زیرا آب با مصافت محدود از بلوک منبع همیشه جریان دارد ومی توان آن را با
گذاشتن بلوکی دیگر و یا با استفاده از سطل از بین برد. سیستمهای پیچیده مانند سیستمهای مکانیکی،مدارهای
الکتریکی،ورودیهای منطقی میتوانند توسط مواد اولیه خاص در بازی ساخته شوند که به نام سنگ قرمز redstone شناخته میشوند.
ماینکرافت دارای دو دنیای موازی دنیای اصلی هست : زیر زمین (به انگلیسی:nether) ، آخرت (به انگلیسی:end). زیر
زمین یک بعد جهنمی است که با ساخت دروازه توسط بازیکنان در دسترس میشود;که شامل بسیاری از منابع خاص
میشود و میتوان از آن برای طی کردن مسافتهای طولانی در دنیای بالا (زمین) استفاده کرد. بازیکنان میتوانند به صورت
اختیاری به وسیلهٔ موادی که در زیر زمین پیدا میشود موب رئیسی را بسازند که به ویچر (به انگلیسی:wither) معروف
است. آخرت زمینی خالی شامل جزایر(زمین تکه تکه) زیادی است. موب رئیس اژدها (به انگلیسی:dragon) معروف به
اژدهای آخرت (به انگلیسی:ender dargon) ساکن جزیرهٔ اصلی است. کشتن اژدها علاوه بر دسترسی به مواد
خاص(هاله صورتی رنگ) و پدیدار شدن دروازهٔ اختیاری که فقط با ابزار انتقال سریع میتوان به آنجا رفت و شامل آیتمهای
خاص خود است ; به پایان بازی تعبیر میشود،هر چند با بازگشت به دنیای اصلی که بعد از کشتن اژدها یا مرگ بازیکن میسر میشود بازی همواره نامحدود باقی میماند.
بازی دارای پنج مود است:بقاء (به انگلیسی:survival)، خالق (به انگلیسی:creative)، ماجراجویی
(به انگلیسی:adventure)، هاردکور (به انگلیسی:hardcore)، بیننده (به انگلیسی:spectator) . همچنین سیستم
سختی بازی چهار بخش است:برای مثال دوستانه (بهانگلیسی:peaceful) جلوگیری میکند از دشمنی موبهای دشمن و
بازی در سختی (به انگلیسی:hard difficulty) بازیکنان میتوانند در صورت گرسنگی بمیرند.
اندروید - ویندوز - ایکس باکس - ios
این نسخه ورژن اولیه و اصلی بازی است که بر روی سیستم عاملهای مختلفی که شامل ویندوز، مک اواس و لینوکس هستند، ارائه شدهاست. همچنین نسخههای دیگری با عنوانهای ماینکرفت کلاسیک، ماینکرفت ۴k و ماینکرفت: نسخه ویندوز ۱۰ برای این پلتفرم ارائه شدهاند.
این نسخه از بازی در ۱۶ اوت ۲۰۱۱ تنها برای اکسپریا پلی بر روی اندروید مارکت (گوگل پلی کنونی) به عنوان نسخه آلفا قرار گرفت. سپس در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۱ برای تمامی دستگاههای اندرویدی منتشر شد. نسخه آیاواس بازی نیز در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد. این نسخه از بازی ماینکرفت شامل تمام ویژگیهای نسخه پی سی نیست. 《جنز برگنستن》 در
اکانت شخصی توییترش یادآوری کردهاست که نسخه جیبی ماینکرفت با زبان برنامهنویسی سی++ نوشته شدهاست و نه با جاوا. علت این موضوع هم عدم پشتیبانی سیستم عامل آیاواس از جاوا است. به روزرسانیهای عمومی زمانبندی
شدهای برای این نسخه ارائه میشوند که آن را به نسخه پی سی نزدیک تر میکنند.
نسخه ایکسباکس ۳۶۰ بازی توسط ۴J Studios توسعه داده شد و در تاریخ ۹ می ۲۰۱۲ منتشر شد که از نظر امکانات از نسخههای جدید کامپیوتری عقبتر است.
این نسخه خود نسخه جیبی بازی است با این تفاوت که به ورژن قدیمی تری بازگرداننده شده و کاربران در آن میتوانند با استفاده از کدهای برنامهنویسی در محیط بازی تغییرات ایجاد کنند. نسخه پی رسماً در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ منتشر گشت.
در طول کنفرانس خبری نمایشگاه E۳ ۲۰۱۳ مایکروسافت تریلری از بازی ماینکرفت : نسخه ایکس باکس وان (Xbox one) به نمایش درآورد. این بازی ساخت دیگری از ورژن ایکس باکس ۳۶۰ است اما با دنیایی بزرگتر، قابلیتهای بیشتر در بخش چند نفره و پیشرفتهایی قدرت گرفته از پلتفرم ایکسباکس وان!